​
Bijeenkomst & boekpresentatie: Joseph Beuys en de naoorlogse (kunst)geschiedenis: Een ander perspectief’, SPUI25, 5 Oktober 2023, 17.30 uur
Voor meer info en (gratis) reserveren:
https://spui25.nl/programma/beuys-en-de-naoorlogse-kunstgeschiedenis-een-ander-perspectief
Joseph Beuys en de naoorlogse (kunst)geschiedenis: Een ander perspectief’.
Met: Felix Rottenberg (moderator), Joseph Sassoon Semah, Linda Bouws (curator), Gregor M. Langfeld (hoogleraar Kunstgeschiedenis, Cultureel Erfgoed en Identiteit), Bas Marteijn (Chief Country Officer Netherlands van Deutsche Bank) en Emile Schrijver (algemeen directeur van het Joods Cultureel Kwartier in Amsterdam).
Wat is de betekenis van Joseph Beuys in de context van de naoorlogse westerse kunst?
In de reeks tentoonstellingen, debatten en performances in On Friendship / (Collateral Damage) IV - How to Explain Hare Hunting to a Dead German Artist [The usefulness of continuous measurement of the distance between Nostalgia and Melancholia], (september 2021-februari 2023) hebben Joseph Sassoon Semah en curator Linda Bouws het publiek geïnformeerd over de ontbrekende informatie over Joseph Beuys en de naoorlogse West-Duitse kunstgeschiedenis en -politiek. Een nieuw en conceptueel perspectief op Beuys vereist een bredere discussie in de kunstwereld.
Inleiding: Gregor M. Langfeld
Na WWII kwam het tot een radicale breuk in de kunstopvattingen waarbij de nationaalsocialistische dichotomie tussen ‘nazikunst’ en ‘entartete’ kunst als het ware is voortgezet maar de waardering voor beide simpelweg werd omgedraaid. Door deze zwart-witvisie zijn bepaalde kunstvormen en kunstenaars nog altijd merkwaardig taboe of juist gecanoniseerd. Deze prestentatie sluit aan bij Joseph Sassoon Semah’s kritische reflecties over de mythen en stereotiepe voorstellingen over modernistische kunst die men na de oorlog heeft gecreëerd. Het blijkt dat het nationaalsocialisme tot op de dag van vandaag in de kunstwereld doorwerkt.
​